Försäljningsvillkor
BROMSAB´s Köpvilkor 2017
Order
Beställningar sker via , internet, telefon eller fax. Vid beställning över Internet träffas avtal efter att BROMSAB bekräftat köpet genom en orderbekräftelse och detta sker normalt inom 24 timmar vardagar. Vid beställning på telefon träffas avtal direkt. Skulle det visa sig att en produkt har fel prismärkning eller utgått eller på annat sätt inte går att leverera trots att orderbekräftelse skickats från BROMSAB så har BROMSAB rätt att bryta avtalet och därmed är inte BROMSAB inte skyldig att fullfölja leverans.
Vi gör alltid en kreditupplysning!
Betalningsvillkor
Betalning sker i form av postförskott, faktura eller förskottsbetalning Dröjsmålsränta enligt räntelagen debiteras från förfallodag. Anmärkningar mot faktura måste ske inom fem arbetsdagar från mottagandet.
Se dom olika betalningsalternativen nedan.
Förskottsbetalning
Du betalar oss via Bankgiro 5253-9301 förskott. När vi ser att pengarna kommit in så skickar vi varorna till dig. Brukar ta två-tre dagar från det att du girerar pengarna tills dess att vi tar emot dem.
Förskott/Kontant vid leverans
Du betalar på utlämningsställe eller vid dörren när hemleverans sker. Vid betalning med Postväxel skall denna ställas ut med transportören som mottagare. Postförskottsavgift tillkommer.
Faktura
Du betalar oss via Bankgiro inom 10/15/30 dagar. Detta alternativ är endast för våra avtalskunder och stat/kommun/landsting. Betalning via faktura sker efter godkänd kreditprövning.
Leveransvillkor
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit Din beställning, I det fall en vara måste beställas från en tillverkare kan leveranstiden vara längre. Meddelande om eventuella avvikelser får Du i samband med beställning. Fraktkostnad tillkommer enligt faktisk kostnad. På restorder debiteras ej frakt. Vid tilläggstjänster t ex postförskott och adressering till box adress tillkommer även Postens avgifter. BROMSAB tar ut en avgift på 20% av köpesumman för varje ej utlöst postförskott eller ej uthämtad försändelse. BROMSAB skickar i första hand leveranser med DHL då det oftast blir billigast för slutkund. Du som kund har rätt att välja ett annat leveranssätt men du är alltid ansvarig att vid beställning fylla i övriga uppgifter och där ange vilken typ av leveranssätt du önskar, det kan t.ex. vara Brev, Postpaket, Hemleverans, budfirmor samt Bussgods du är alltid som kund ansvarig för kostnaden för frakten.
Transporter
Distributionen sker normalt med DHL eftersom det oftast är billigast för kund. BROMSAB tar inget ansvar för förseningar beroende på dröjsmål hos transportör eller tillverkare samt leverantör, eller för fraktskador. Kunden är skyldig att kvittera mottagandet av godset.
Priser
Priser anges ex moms. Angivna priser och sortiment kan ändras utan föregående avisering. BROMSAB reserverar sig för eventuella tryckfel. Priser m.m. som visas på http://www.bromsab.se/är inte bindande för BROMSAB
Garantier
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, BROMSAB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Generellt gäller 12 månaders Garanti om inte annat anges och köparen ansvarar för frakten till BROMSAB eller annan angiven serviceadress
Öppet köp
Distansavtalslagen ger dig rätt till 14 dagars öppet köp.
För att öppet köp skall kunna åberopas gäller nedanstående villkor:
- Varan ska vara oanvänd, annars har du förbrukat din ångerrätt.
- Originalförpackningen är oskadd, dvs säljbar.
- Produkten skall vara komplett, detta innebär att alla tillbehör måste returneras.
- För varor som har skyddsfilm för att skydda rep känsliga ytor accepteras ej återköp om skyddsfilmen avlägsnats.
Vid återköp skall du alltid ersätta oss för postförskott och frakt avgiften och du står själv för returfrakten.
Viktigt: För att returnera varan så måste ni ta kontakta med oss först via telefon
Returer
Returer godkännes endast om fel artikel eller för många artiklar levererats jämfört med lagd order. Har så skett skall detta anmälas till BROMSAB inom fem arbetsdagar från mottagandet, varvid BROMSAB lämnar ett returnummer. Returer utan returnummer accepteras inte och returneras till kund.
Reklamationer
BROMSAB garanterar att varje försändelse okulärbesiktigas innan den skickas till Er. Skulle varan ändå vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer så åtar sig BROMSAB givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet. Det är dock viktigt att Du gör en korrekt anmälan.
Synligt fel: Ska anmälas direkt till utlämnaren vid mottagandet av varan.
Dolt fel: Ska anmälas till BROMSAB inom 3 dagar från mottagandet av varan.
Begagnat & Kundförmedling
BROMSAB säljer utrustning som vi t.ex. byt in av kunder. BROMSAB lämnar 1 månaders funktionsgaranti. Förmedling av utrustning, BROMSAB åtar sig att förmedla köp åt kunder och vi tar ut en ersättning på 12% på varor upp till 10000kr och 20% på varor över 10000kr om inte annat överenskommet. Detta är ett sätt för dig som kund som vill sälja en produkt genom oss för att enklare hitta en köpare vi har ett antal kunder som stadigt surfar i vår hemsida och frågar efter begagnat. Vid kundförmedling åtar sig inte BROMSAB att lämna garanti utan vi ser till att avtal träffas direkt mellan kund och köpare.
Tillämplighet
Gällande version av BROMSAB publicerade försäljningsvillkor och prislistor finns på vår hemsida och ersätter alltid tidigare publicerade försäljningsvillkor och prislistor
// Företagsledningen